2018-12-02 12:03:00

Nomads Amsterdam

Restaurant NOMADS in Amsterdam doet dingen nét een tikkeltje anders. NOMADS heeft, in plaats van een wisselende kaart met gerechten uit één streek of land, een reizend concept, waarbij gasten twee keer per jaar een totaal nieuwe beleving uit een ander land voorgeschoteld krijgen. We spreken Jaap Kin (28), mede-eigenaar.

Hoe zijn jullie erop gekomen om NOMADS te starten? “Het begon allemaal in restaurant Lieve in Amsterdam, waar mijn compagnon Thomas en ik werkten. We hadden afzonderlijk van elkaar altijd de droom om een horecazaak te starten en twee jaar geleden besloten we om dat samen te gaan doen. De levensduur van de gemiddelde Amsterdamse zaak is misschien een half jaar, dus we wilden goed beslagen ten ijs komen en hebben eerst marktonderzoek gedaan. Al snel kwamen we uit bij de grootste en snelst groeiende doelgroep van Amsterdam: de millennial. Wat hen onderscheidt van andere generaties is dat zo goed als iedereen in deze doelgroep is wel eens buiten Europa op vakantie geweest. Ze zijn avontuurlijker, staan open voor nieuwe smaken, nieuwe producten en nieuwe belevingen. Heel anders dan bijvoorbeeld onze ouders, die zijn toch meer van een ‘wat de boer niet kent, vreet ‘ie niet’ generatie.”

Jullie concept is dat van een reizende keuken. Welke landen hebben jullie dit jaar gekozen en waarom? “Eerder dit jaar lag de focus op Peru en nu zijn we met NOMADS afgereisd naar Jordanië. We letten eigenlijk altijd op twee belangrijke factoren: dat het land op culinair gebied veel te bieden heeft én nog redelijk onbekend is voor de Nederlandse markt. Het moet een land zijn waarvan we onszelf afvragen: wat eten ze daar eigenlijk?”

 

Waar halen jullie inspiratie vandaan voor het kiezen van de landen? “Van tevoren stellen we met onze chef een lijst op van vijf interessante landen. Daarna kijken we of er overlap zit in onze keuzes. Als er een winnaar uit komt, dan bezoeken we het land en gaan we naar kookworkshops met locals, bezoeken we markten en proberen we zo veel mogelijk dingen te proeven. Het is belangrijk om naar het land zelf te gaan, niet alleen om het eten te proeven maar ook om te kijken naar hóe mensen daar eten, hoe het opgediend wordt, dat is allemaal onderdeel van de ervaring.”

Je zegt dat het altijd een droom was om horeca-ondernemer te worden. Waarom vind je dit zo’n mooi vak? “De wil om mensen het naar hun zin maken zit echt in mij als persoon. Als gasten een leuke avond hebben, dan heb ik dat ook. Voor mij is een avond pas compleet als ik een gast een nieuwe beleving kan bijbrengen, als ik ze kan verrassen met nieuwe gerechten en ze enthousiast weer naar buiten lopen."

Er staan heel wat cocktails op de kaart. Wat voor rol spelen deze in het NOMADS verhaal? “Wij hebben, als ik dat zo onbescheiden mag zeggen, één van de mooiste terrassen in Amsterdam. Zodra wij dat opengooiden merkten we dat er echt vraag is naar cocktails. Ik denk dat de opkomst van de gin&tonic de cocktailmarkt heeft opengebroken en nu is er ruimte voor dranken die net iets specialer zijn dan gewoon een glas rosé op het terras. De doelgroep waar wij ons op richten is zeker ook gevoelig voor het Instagram-gehalte van een drankje, zo zie je dat een Dutch ’n Stormy het heel goed doet bijvoorbeeld. We hebben een redelijk nieuw team, maar wilden toch cocktails serveren. Met The Flavour Selection kunnen we op een laagdrempelige manier inspelen op de cocktail trend.”

Hoe zien jullie food & drink pairing? “We dagen onszelf altijd uit om een reis naar een nieuwe bestemming zo goed mogelijk neer te zetten. Daar hoort ook een bijpassende cocktail bij. Op dit moment staat er één met Monkey Shoulder en typisch Jordaanse kruiden en specerijen op de kaart, die heel leuk is om het diner mee af te sluiten.”

Met de kennis die je nu hebt, wat voor advies zou je dan aan je jongere zelf geven? “Wat ons verder heeft gebracht is het zorgen dat onze plannen goed doordacht waren. En met een gezonde dosis bluf kom je heel ver in deze wereld.”