2020-01-09 13:19:00

Heerlijke loungeplek met cocktails op niveau

Stijlvol maar gezellig. Met zijn zaken Swing en Dependance brengt ondernemer Roy van Wensem cocktails op niveau naar Gouda. ”Ik heb er nog geen dag spijt van gehad.”

Roy van Wensem nam drie jaar geleden de zaak over waarvan hij jarenlang bedrijfsleider was. Swing – ‘Eten, drinken, dansen’ – is een begrip in het uitgaanscentrum van Gouda. Elke dag vanaf tien uur ’s ochtends kunnen gasten er terecht voor lunch, borrel en diner. 

Anderhalf jaar geleden lijfde Roy ook het naastgelegen horecapand aan de Markt in. Het terras van Swing werd daardoor een stuk groter. Zomer of winter, het is altijd een heerlijke loungeplek, met uitzicht op het historische stadhuis als extraatje. “Fijn voor de mensen in Gouda en de 1.3 miljoen toeristen die deze stad jaarlijks bezoeken”, lacht hij. 

Op mooie zomerdagen staat de mobiele bar van Thomas Henry buiten. “Drankjes die ter plekke worden bereid, wekken nieuwsgierigheid bij gasten en voorbijgangers. Dat merk je echt aan de verkoop.”

Intiem en stijlvol

Roy merkte dat hij zich met cocktails nog meer kon onderscheiden in Gouda. In zijn nieuwe pand introduceerde hij daarom Dependance: een intieme en stijlvolle cocktailbar. Bij Swing had hij al een cocktailkaart, samengesteld met Maxxium. “De toenmalige accountmanager liet me zien hoeveel er mogelijk is. Dat inspireerde. Er waren avonden dat we 150, 200 cocktails verkochten. Het bracht bovendien allure naar Gouda.” 

Dependance is elke vrijdag- en zaterdagavond open. De menukaart bestaat uit klassiekers – Mai Tai, Espresso Martini, Cosmopolitan – en signature cocktails: June Bug, Strawberry Cheesecake, Lady Rosemary. De Pornstar Martini is de grootste hardloper. Ook de virgin cocktails doen het trouwens goed. Roy: “Ik merk dat gasten in het begin vaak voor de geijkte drankjes kiezen. Terugkerende gasten durven het aan om wat anders te proberen.”

Waarin Dependance zich nog meer onderscheidt? “We persen al onze sappen zelf. Wat we maken, heeft kwaliteit.” In samenwerking met The Flavour Selection traint Roy zijn personeel. The Flavour Selection website vindt hij een verrijking. “Die is super inspirerend. Bij het bedenken van nieuwe cocktails zoek ik altijd naar drankjes die passen bij mijn publiek.” Dat is trouwens heel divers. “Van oudere stellen tot groepen jongeren. Dependance voegt echt iets toe in Gouda.”

Tip:  “Als je het doet, doe het dan goed. Elke cocktail moet tiptop zijn. Zorg voor verse producten, de klant wil waar voor zijn geld.”