2019-03-11 21:00:00

Waarom cocktails de ideale margemaker op je drankenkaart zijn

Een cocktail is heerlijk, maar wat maakt het nu zo interessant voor jou als ondernemer? Cocktails zijn een goed drankje om marges op te maken. De marges van het drankje liggen hoger dan die van bier. Simpelweg door het feit dat het complexe karakter van cocktails en de grote glazen (die met veel ijs worden gevuld) er hogere prijzen kunnen worden gevraagd dan voor een biertje of een mixje. We leggen je uit waarom cocktails de ideale margemaker op je drankenkaart zijn en hoe je het meeste uit de cocktail kunt halen.

Voeg waarde toe met cocktails

Mensen bestellen graag een cocktail op een bijzondere avond om iets leuks te vieren, maar andersom ook om een gewone avond bijzonder te maken. Onmisbaar op de drankenkaart om zo je gasten een speciale avond te bieden, maar ook heel interessant voor jou als ondernemer.

 
Cocktails maken hoeft niet moeilijk te zijn

Gewapend met de juiste cocktail-uitrusting (lees: een goede basisvoorraad, mooie glazen, overheerlijke recepten (of misschien zelf je eigen recept!) en het juiste ‘gereedschap’) is het heel interessant én gemakkelijk om cocktails aan je kaart toe te voegen. Sterker nog, je kunt al in slechts drie stappen een lekkere cocktail bereiden.

 


Handige tips voor meer marge

De inkoopprijs van een glas bier of wijn is vaak gelijk aan die van een shot drank, zoals wodka of gin. Interessant, want sterke drank in het algemeen en cocktails in het bijzonder kun je voor een hogere prijs op de kaart zetten. Gebruik deze tips voor extra marge op je cocktails:

  • Gebruik een schenktuit om de juiste dosering in je cocktails te gebruiken. Op die manier schenk je niet per ongeluk te veel drank in en heeft dat dus geen negatief effect op je marge.

  • Ga voor garnering die je toch al in huis hebt. Denk aan kruiden en fruit die bij gerechten horen.

  • Kies voor seizoensproducten, die zijn vaak goedkoper én lekkerder.

  • Zet de cocktails aantrekkelijk en goed zichtbaar op de kaart - en dan met name de cocktails die een goede winstmarge hebben en populair zijn. Handige tip: de cocktails visueel afbeelden op de kaart (in plaats van uitgeschreven) bevordert de verkoop.

  • Denk ook aan een losse cocktailkaart om extra aandacht op de cocktails te vestigen. Via cocktailkaart.nl kun je eenvoudig je persoonlijke cocktailkaart samenstellen. Nadat de keuzes voor design en cocktails zijn gemaakt, ligt binnen 10 werkdagen je persoonlijke menukaart op de deurmat.

  • Serveer een beleving. Mensen verwachten bij een cocktail een drankje dat op een mooie manier wordt gepresenteerd. Voldoe (of overtref) deze verwachtingen, waardoor ze er nog eentje bestellen (en nog één…).

  • Gebruik de juiste woorden om de cocktail te omschrijven. Dit heeft meer effect dan je misschien van tevoren zou denken. Onderzoek aan de Amerikaanse Cornell University heeft aangetoond dat de verkoop van bijvoorbeeld cheesecake met 30 procent verhoogde door simpelweg ‘New York Style Cheesecake’ op de kaart te zetten in plaats van een bescheiden ‘Cheesecake’.

  • Bonustip: maak de prijs op de menukaart ‘onbelangrijk’. Natuurlijk wil de gast weten wat hij moet betalen, maar je hoeft de prijs niet het belangrijkste op de kaart te maken. Wat dan wel? De overheerlijke beschrijving van die lekkere cocktails die je serveert, natuurlijk!