Hoe cocktails ervoor zorgen dat je social viral gaat
Voor horecaondernemers is social media tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie, dat je absoluut niet moet onderschatten. Het is eerder regel dan uitzondering dat gasten een foto nemen van een tafel die is gevuld met lekkere gerechten en drankjes. Hoe beter het eruit ziet, hoe eerder ze geneigd zijn hun ervaring vast te leggen en te delen via social media. Een prachtige kans voor jou als ondernemer om meer zichtbaarheid voor jouw zaak te creëren zonder dat je daar zelf veel extra moeite voor hoeft te doen. Zo zorg je ervoor dat de klant in jouw restaurant of bar naar zijn telefoon grijpt en zijn beleving met de wereld deelt.
Mooie cocktails zijn instagrammable
Bij een avondje gezellig eten en drinken hoort een foto - en dan het liefst van het eten op een mooi bord of een drankje in een onvergetelijk glas. Een cocktail maakt zo’n foto beduidend leuker en specialer dan het standaard biertje dat we allemaal wel kennen. Het is immers niet voor niets dat er op het moment van schrijven meer dan 20 miljoen foto’s op Instagram zijn gedeeld met #cocktails. Het is duidelijk: deze lekkere drankjes zijn favoriet op social media.
Hoe beter je drankje eruit ziet, hoe groter de kans dat iemand er een foto van neemt en het deelt via Instagram. Klinkt logisch, maar lang niet iedere ondernemer is zich hiervan bewust. Laat staan van het effect dat het teweeg kan brengen!
Tips om social posts te stimuleren
Smaakt dat naar meer? Deze tips kun je gebruiken bij zowel het serveren van je cocktails om de social exposure te vergroten.
-
Serveer niet alleen de cocktail uit, maar ook het flesje van het mixdrankje. Gebruik net iets meer dan de helft in de cocktail en serveer de rest in het flesje, samen met de cocktail op tafel. Leuk voor de foto en de gast weet zo ook wat hij drinkt!
-
Zorg ervoor dat niet alleen de cocktail en garnering er goed uitzien, maar ook de rest van het geheel. Dek de tafel met bloemen in een vaasje, mooi bestek, maar denk ook aan bijvoorbeeld het peper- en zoutvaatje en het waterglas on the side.
-
Ook leuk: sommige restaurants hebben een heuse Insta wall, een bijzondere muur waar je je drankje voor kunt houden om een tof beeld voor social te maken.
-
Een snelle boost aan je bekendheid geven? Nodig wat grote accounts uit voor een avondje borrelen met cocktails en hapjes op jouw kosten in ruil voor een mooie foto op hun social accounts. Goed voorbeeld doet goed volgen, zeggen ze toch?
-
Stimuleer gasten om een foto te posten van hun cocktail door bijvoorbeeld maandelijks de mooiste foto te belonen met twee gratis cocktails of een lekker etentje. Verzin een eigen hashtag en communiceer de actie op de kaart of op een bord. Extra tip: ga de interactie met hen aan. Reageer op de foto’s die voorbij komen en bedank voor de mooie foto!
-
Creëer een cocktail extravaganze. Een cocktail die misschien net iets meer is ontworpen op de looks dan op de smaak, maar in ieder geval een cocktail die je bijna niet niét kunt delen met je vrienden.
Wat is het effect?
Maar waarom zou je al die moeite doen voor een post op social media? Wat is de impact van zo’n foto? Doordat mensen via social media een foto delen met hun volgers, kun je al snel een domino-effect creëren.
Als iemand een foto van een geweldige cocktail in een unieke ambiance in een bar of restaurant voorbij ziet komen, valt dat op. Als iemand zo’n foto nog een keer voorbij ziet komen, begint er een lampje te branden: hier moet ik toch ook eens een kijkje nemen. Vervolgens post die persoon zelf een foto waardoor hij of zij ook zijn volgers weer aansteekt - en vul ‘m zo verder maar in.
Een voorbeeld van een lunchroom die dit concept volledig omarmt, is Corner Bakery. Hier maken ze de meest over de top freakshakes, die mensen maar al te graag bestellen voor de foto.
Het kost tijd
Let wel: je gaat niet over één nacht ijs viraal op social media. Het duurt even voordat de foto’s worden opgepikt en mensen door en voor de mooie cocktails jouw kant op komen. Heb geduld en drink er in de tussentijd gewoon lekker zelf eentje. Cheers!