Innovatieve Ibiza-spirit ‘Cocktails van meerwaarde voor onze omzet’
Hip, stijlvol, met oog voor trends. Bij Far Out in Zandvoort geldt dat zowel voor het interieur als voor food & drinks. “In het begin bestelden we honderd flessen sterke drank per seizoen, nu zijn we de duizend gepasseerd.”
Blijven innoveren, is het motto van het team achter beachclub Far Out in Zandvoort. Remco Petersen geeft samen met zijn broer leiding aan het succesvolle familiebedrijf, dat met 15 vaste medewerkers en 60 parttimers al tien jaar flink aan de weg timmert.
Al groeit de zaak – 500 zitplekken buiten, 200 binnen - al vanaf het begin gestaag, een dieptepunt was er ook. Een heftige brand legde het pand in de as, na herbouw stortte een deel opnieuw in vanwege een constructiefout door de aannemer.
Inmiddels is de beachclub er gelukkig weer helemaal bovenop. De familie Petersen – vader, moeder, twee broers - heeft met Far Out iets bijzonders neergezet. Wie hier neerstrijkt, krijgt onmiddellijk het Ibiza-gevoel. Hippe kleuren, oogstrelende inrichting, oog voor detail: hier is over nagedacht.
Slow juices en mocktails
“We gaan mee met de stylingtrends”, vertelt Remco. “Elk jaar veranderen we inrichting: nieuwe meubels, nieuwe tinten. Onze gasten vinden dat leuk.”
Net zo belangrijk zijn trends op het gebied van food & drinks. Zijn gasten zijn rijp voor een gezond(er) menu, merkt Remco. Slow juices en mocktails passen perfect in die trend.
Ook de selectie alcoholhoudende cocktails heeft (weer) een upgrade achter de rug. Samen met The Flavour Selection werd een nog breder pakket aan smaken samengesteld. Inclusief de mocktails omvat de vernieuwde cocktailkaart zo’n twintig cocktails.
Hulp bij de kaart
“De mensen van The Flavour Selection hielpen enorm bij de samenstelling van onze kaart. Het is fijn af en toe te kunnen sparren. Waar liggen kansen, hoe verkopen we er nog meer? We brainstormen ook samen over de trends, de marges en welke smaken we kunnen gebruiken. Vaak volgen we het advies van The Flavour Selection, soms maken we liever een andere keuze. Dat is dan ook prima.”
De cocktailtraining die hij en zijn medewerkers volgden, was zeer nuttig. Inspirerend vond hij ook de workshop die hij volgde met Sonny Verschoor, brandmanager van The Flavour Selection. Het onderwerp: recycling van je producten voor cocktails. Zo kun je fruit dat overblijft drogen, of suikerglas maken met behulp van restjes frisdrank.
Er zit nog steeds veel ruimte in de cocktailmarkt, denkt Remco. “We hebben nu een aparte cocktailbar. Op zomerse dagen staat daar de hele dag iemand te werken. Daardoor kunnen we ook wat meer cocktails op de kaart zetten. Voor de omzet is de cocktail zeker van meerwaarde, mits je snel kunt serveren. Snelheid is de sleutel.”
Tip van Remco: Handelingssnelheid is net zo belangrijk als kwaliteit. Zorg dat cocktails in een handomdraai op tafel kunnen staan!