Bar The Eighties in Hoorn: ‘Je kunt achter trends aanlopen, of ze zelf neerzetten’
Een lekkere sfeer, fijne drankjes en hapjes, dansen tot diep in de nacht. Bar The Eighties is een begrip in Hoorn en omstreken. Cocktails zijn een belangrijk onderdeel van het concept. ‘Wij blijven vernieuwen.’
In hartje Hoorn, aan horecaplein De Roode Steen, vind je het bruisende The Eighties van Asher en Britt van den Anker. De ambitieuze ondernemers willen de binnenstad daarmee echt op de kaart zetten. Dat lukt goed, vertelt barmanager Jessica Hamilton. “The Eighties is the place to be.” Chillen op het terras, borrelen met wat vriendelijk geprijsde bites erbij, lekker dansen, het kan er allemaal. Het is een grote, open zaak met drie bars sinds het naastgelegen Racso er drie jaar geleden bij werd gevoegd.
The Eighties is een vrolijke bar voor een jong publiek dat van stappen houdt.
Prikkelen
Bar The Eighties heeft een uitgebreide cocktailkaart: bijna veertig cocktails, plus een cocktail van de maand. Elke eerste vrijdag van de maand is er een cocktailavond, met twee drankjes voor de prijs van 1.
Om goed uit de voeten te kunnen, is een deel van de bar geheel ingericht voor cocktailbereiding. Jessica timmert vanuit haar domein stevig aan de weg om voorloper te blijven in Hoorn als het gaat om cocktails. “Je kunt achter trends aanlopen, maar je kunt ze ook neerzetten. Ik wil mijn gasten prikkelen met nieuwe smaken. Jonge mensen zijn vaak dol op zoet en kleurig, daarna ontwikkelt de smaak zich en komt er belangstelling voor andere drankjes.”
Jessica geeft ook cocktailworkshops in The Eighties. Ze wil er volgend jaar mei bovendien een groot event organiseren: “De hele tent moet vol staan met mensen die van cocktails houden.”
Arette tequila
The Flavour Selection website inspireert haar. Met haar collega’s won ze onlangs nog de Thomas Henry cocktail competitie met Medicina de la noche, op basis van Arette tequila. “We wilden aantonen dat je met weinig ingrediënten ook een wow-effect kunt bereiken.”
Jessica’s ambities kennen geen grenzen. Ze droomt van een cocktailbar over de gehele lengte van de zaak en van een mobiele bar: Eighties on the beach. Of een mobiel cocktailbusje: “Zodat straks echt heel Noord-Holland ons kent.”
Tip: “Voorbereiding is alles, als je cocktails op de kaart wilt zetten. Stuur je medewerkers op cursus, bijvoorbeeld via The Flavour Selection. Zorg ook dat je het praktisch aankunt. Het laatste wat je wilt is nee verkopen omdat je de vraag niet aankan”