Bar Dixie Amstelveen: gezelligheid met een vleugje New York
Bar Dixie Beer & Kitchen in Amstelveen transformeerde van bruine kroeg tot stijlvolle bar met restaurant. Een mooie cocktailkaart maakt het plaatje compleet. ‘Cocktails zijn hot.’
Bedrijfsleider Ingmar Sleijser moest zelf ook wennen. De voorheen donkerbruine kroeg, al twintig jaar een begrip in Amstelveen, is onlangs omgetoverd tot een lichte en open zaak, stijlvol en ‘easy’. Je kunt er terecht voor goede koffie of een lunch, maar ook om lang te borrelen of te dineren.
Het nieuwe Bar Dixie Beer & Kitchen brengt qua uitstraling een vleugje New York naar het Stadsplein. Het bestaande, uitgebreide aanbod aan speciaal bieren met twaalf soorten op de tap en een stuk of twintig op fles, is behouden, net als het uitgebreide aanbod aan mooie wijnen. De cocktailkaart, met twaalf cocktails, is nieuw. “Als je als horecagelegenheid vooruit wilt, kun je niet zonder”, stelt Ingmar.
Verrast door succes
In samenwerking met The Flavour Selection werd de kaart samengesteld en een cocktailtraining voor medewerkers verzorgd. Ingmar: “Zij weten er zoveel van. Wat zijn de hardlopers in de regio, wat past bij jouw zaak, welke producten heb je al in huis waar je iets leuks mee kunt doen? We zijn dus goed voorbereid gestart.”
Ingmar is verrast door het succes. “De cocktails gingen echt hard afgelopen zomer, met name op het terras. Het leuke is, als iemand een cocktail bestelt, werkt dat aanstekelijk, zeker als die mooi gepresenteerd wordt. Onze volgende stap is een seizoensgebonden cocktailkaart.
Succes betekent doorpakken
Bar Dixie heeft nu op zaterdag een cocktail happy hour tussen acht en negen. “Dat is hier net een wat raar uurtje tussen diner en borrel. Door dit happy hour blijven mensen langer plakken.” De zaak wil zich verder profileren als dé plek in Amstelveen waar je goede cocktails drinkt. “Uiteraard pak je er een leuke marge mee. Maar cocktails zijn ook echt hot, zeker onder de jonge mensen en expats die hier komen. Wij willen onze klanten goed bedienen.”Ter inspiratie maakt Ingmar veel gebruik van de website van The Flavour Selection. “Ik check ‘m ook altijd even als er gevraagd wordt naar een cocktail die ik niet op de kaart heb staan. De bij ons populaire laag-alcoholische cocktails plukken we eveneens van de site.”Cocktails worden een nog groter onderdeel van zijn assortiment, verwacht hij. “Als je stappen zet en daarmee succes boekt, moet je doorpakken. In ons geval naar een volwassen cocktailkaart en een vaste barcrew die ze perfect serveert.”
Tip: “Als ondernemers twijfelen over cocktails op de kaart, zeg ik: doen. Wees niet bang dat ze teveel tijd kosten. Begin met easy cocktails, en ontwikkel je dan verder.”