De Lichtfabriek Gouda: Magische sfeer, oogstrelende cocktails
Hollandse gezelligheid in imposant industrieel erfgoed: De Lichtfabriek Gouda heeft het allemaal. Manager Marcel Jorna: “Cocktails zijn het extraatje waar de gast op zit te wachten.”
Monumentale raampartijen, sfeervolle verlichting, hoge plafonds en originele fabriekselementen: de Lichtfabriek Gouda doet zijn industriële oorsprong eer aan. Het café-restaurant is gevestigd in een fabrieksgebouw uit 1910. Op de plek waar vroeger de stroomvoorziening van Gouda en omgeving werd verzorgd, heerst nu soms een magische sfeer. “Zeker als de lichten branden en het geroezemoes van de gasten opklinkt”, lacht manager Marcel Jorna. “Vroeger zaten de Goudse mensen gezellig samen aan hun verlichte keukentafel, dankzij de stroom die hier vandaan kwam. Datzelfde gevoel van verbinding en knusse gezelligheid proberen we onze gasten mee te geven.”
Trouwlocatie
Eigenaren Lennart en Sharon van Gastel openden De Lichtfabriek in 2015. Bijna veertig jaar stond het pand dichtgespijkerd te verkommeren. Behalve het café-restaurant met 120 zitplaatsen, is er een feestzaal voor groepen. Bovendien is het een officiële trouwlocatie. “We doen net geen honderd huwelijken per jaar. We organiseren bruiloften van begin tot eind. We openen binnenkort ook een hotel hier in de binnenstad, dan kunnen we helemaal een totaalconcept leveren.”
Een breed publiek voelt zich er thuis: families, koffieklanten, zakenmensen, borrelaars en dinergasten. De producten voor de seizoensgebonden menukaart komen meestal van vaste leveranciers die ambachtelijk werken. “Weer die link dus met het ambachtelijke verleden van deze plek.”
Extraatje
Om de gasten echt iets extra’s te kunnen bieden, prijkt er sinds kort ook een cocktailkaart van The Flavour Selection op de tafels. Cocktails zijn tegenwoordig niet meer weg te denken, vindt Marcel. “Wij hebben qua inrichting een haast Amerikaanse stijl, gecombineerd met Hollandse gezelligheid. Cocktails geven de passende urban feel. Ze zijn het extraatje waar de gast op zit te wachten. Daarbij zijn de marges voor ons uiteraard erg aantrekkelijk. Het mooie ervan is dat je zoveel verschillende smaken kunt maken, voor ieder wat wils. Onlangs zag ik bij een wijnhuis in Frankrijk bijvoorbeeld mooie cocktails op basis van rosé, met kaneel, komkommer en rozemarijn. Heel erg lekker. Die wil ik in het voorjaar graag op de kaart hebben.”
Sinds de lancering van de cocktailkaart is de belangstelling bij zijn gasten aanmerkelijk toegenomen, zeker op de uitgaansavonden van donderdag tot en met zaterdag. Als het uitkomt, maakt Jorna trouwens ook graag een cocktail buiten de kaart om. “Dan zeggen gasten: maak gewoon wat lekkers voor me. Ook leuk: mensen even laten proeven. Daar geniet ik van. Ik vind het leuk om gasten te prikkelen, juist vanwege de interactie. Want die zorgt er uiteindelijk voor dat mensen graag terugkomen.”
Tip: “Wees als ondernemer creatief als je cocktails gaat verkopen. Ze mogen best een beetje anders zijn. Denk out of the box, je gasten zullen dat waarderen.”